logo firmy

Główna treść strony

Dlaczego nowi pracownicy odchodzą?

Źródło: Picjumbo.com

Najczęściej wymienianym powodem błyskawicznego rozwiązania współpracy z nowym pracodawcą znalazła się zmiana pomysłu na siebie i swoją karierę - jak się okazuje spora część pracowników (tę odpowiedź wskazało 28% badanych) wciąż nie wie, czym chciałaby się zajmować w przyszłości, dlatego kolejne firmy traktuje jako swojego rodzaju próbę lub doświadczenie, licząc na to, że może akurat takie zajęcie zainteresuje ich na tyle, by związać się z tą branżą na dłużej. W grupie osób, które już po kilku dniach lub tygodniach rezygnowało z pracy, byli też tacy, którzy mieli mylne wyobrażenie o wymarzonym zawodzie, a prawdziwa specyfika pracy okazała się dla nich bardzo rozczarowująca.

Co czwarty pracownik (26%), który nie wytrzymał w nowej firmie dłużej niż pół roku, postanowił odejść, ponieważ praca była inna, niż to wynikało z ogłoszenia. Jak się okazuje nierzadko zdarza się, że opis stanowiska, którym kusi się potencjalnych pracowników w ofertach i materiałach rekrutacyjnych często ma niewiele wspólnego z rzeczywistością.

23% badanych twierdziło, że musiało szybko pożegnać się z nową pracą, bo ich szef był palantem. Wysoki odsetek badanych wskazujących ten powód potwierdza, że relacje z przełożonym są często czynnikiem decydującym o tym, czy nowa osoba jest zadowolona z pracy.

Na czwartym miejscu najczęściej wskazywanych powodów odejścia był brak odpowiedniej ilości szkoleń, co oznacza, że nowi pracownicy nie lubią być rzucani na głęboką wodę i nie chcą podejmować się trudnych i odpowiedzialnych prac bez odpowiedniego przygotowania.

Respondenci zostali też zapytani o najbardziej pożądane elementy programu wprowadzającego do pracy. Jak się okazało nowi pracownicy oczekują najczęściej, że w pierwszym tygodniu pracy zostaną przeszkoleni (76% badanych wskazało taką odpowiedź), poznają zasady obowiązujące w firmie, dotyczące np. czasu pracy czy dress code (73%), dostaną opiekuna - kolegę lub mentora (56%), do którego będą mogli się zwrócić z pomocą, a także że zostaną oprowadzeni po miejscu pracy i już pierwszego dnia będzie na nich czekał gotowy do pracy sprzęt (59%).

Wśród respondentów nie ma zgody, kto najlepiej nadaje się do wprowadzania nowego pracownika w obowiązki i firmowe życie. Co trzeci badany oczekuje, że będzie to przełożony, 28% woli, by był to ktoś z działu HR, natomiast 27% widziałoby w tej roli osobę z działu, w którym nowa osoba zaczyna pracę. Zdaniem innych uczestników badania osobą, która powinna pomóc w zaaklimatyzowaniu się w nowej firmie, może też być mentor lub po prostu któryś z współpracowników.

 



Na podstawie: bamboohr.com